09 lutego 2006

Podstawy podstaw - głębia ostrości

Mój pierwszy artykuł. jeśli ktoś się doszuka jakichkolwiek błędów bardzo prosze o zgłoszenie mi tego zarówno jako komentarz jak i maila. Pozdrawiam :)

------------------------
Niekiedy szczególnie w serwisach typu plfoto.com można się natknąć na zwroty "głębia ostrości" lub w skrócie "GO". Czym jest to tajemnicze GO? Postaram się odpowiedzieć na to dość proste pytanie. W tym artykule używam zwrotu "przysłona" jest to kwestia sporna wielu fotografów używa pojęcia "przesłona" który wydaje się być bardziej poprawny z logicznego punktu widzenia.

Wielu początkujących użytkowników cyfrówek nie zastanawia się nad ustawieniami swojego aparatu cykając fotki bez namysłu. Takie bierne podejście jest całkowicie błędne, nigdy nie pozwoli nam w pełni opanować funkcji aparatu. Fotografie często stają się też bardziej atrakcyjne gdy główny motyw naszej fotografii jest ostry natomiast reszta kadru rozmyta. To właśnie jest głębia ostrości. Zdjęcia z małą głębia ostrości są dużo bardziej atrakcyjniejsze więc jak uzyskać taki efekt? Otóż są na to trzy sposoby. Pierwszy polega na zmianie otworu przysłony, kolejnym sposobem to zmiana ogniskowej obiektywu a trzecim i ostatnim sposobem jest zmiana odległości od fotografowanego obiektu.
Niestety wielu cyfrowych fotografów, którzy używają zwykłych matołkowatych cyfrówek nie odczuje zmiany otworu przysłony ze względu na zbyt małą matryce.
I właśnie wyłonił nam się kolejny sposób uzyskania głębi ostrości, musimy użyć znacznie większej matrycy (?? :P) lub filmu. Dlatego aparaty średnioformatowe dają znacznie lepiej wyglądającą głębie ostrości (bokeh).
Powracając jednak do problemu głębi ostrości, jak uzyskać głębie ostrości korygując przysłonę? A więc przede wszystkim gdy zmniejszymy przysłonę (ustawiając np na f22) uzyskamy większa głębie ostrości czyli tło będzie nierozmazane. Natomiast zwiększając przysłonę (ustawiając przysłonę np na f1.8) uzyskamy mała głębie ostrości tło będzie nierozmazane.
Gdy podejdziemy bliżej fotografowanego obiektu jednocześnie zmniejszymy głębie ostrości czyli spowodujemy, iż tło zostanie bardziej rozmyte. To samo toczy się w drugą stronę odchodząc od fotografowanej sceny zwiększymy głębie ostrości.
Kolejnym sposobem jest zmiana ogniskowej obiektywu czyli wydłużając ogniskową jednocześnie zmniejszamy głębie ostrości i vice versa :) Małą głębie ostrości tak preferowaną w fotografii portretowej możemy uzyskać poprzez użycie obiektywu przypuśćmy 80 mm (teleobiektyw) o jak największej przysłonie czyli np. 1.8. Natomiast fotografując krajobraz powinniśmy użyć obiektywu szerokokątnego by uzyskać całą przestrzeń kadru ostrą.

Wiele tych sztuczek jest na codzień stosowanych w pracy fotografów ślubnych.

Zachęcam wszystkich do eksperymentowania z głębia ostrości. A poniżej mój przykład. Zdjęcie zrobiłem jako jedno z moich pierwszych jeszcze starym zenitem ze standardowym obiektywem 50 mm.


4 komentarze:

negatyw pisze...

Co do zdjecia to nie jest to najlepszy przyklad, bo do szopmozna sobie sciahnac - filtr "DOF" i taki sam efekt sie uzyskuje, dlatego lepiej byloby zeby ta niewielka glebie ostrosci pokazac z 2 planami na rowni i jeden w oddali - mam na mysli np oczy ostre a nos nie.
Moze i sie czepiam, ale zawsze to jakas uwaga. Bo myslalem, ze to ten filtr ;-)

Rafał Budzowski pisze...

Nie :0 To nie filtr, to zenit! :)

Anonimowy pisze...

To chyba przejaw lenistwa, ale nie chciało mi się tego czytać :P...

Co do zdjęcia to się mogłeś bardziej postarać... co nie znaczy, że złe...

...ale plote :D :P

Rafał Budzowski pisze...

Ohh wiesz ile lat temu bylo robione to zdjecie? (ze 2 i pol roku temu, moje poczatki) I tak uwazam ze ejst calkiem fajne :)
pozdrawiam :)